מסמך מדיניות אחזקת נכסי החבר ולקוחותיו במשמורנים צד ג'/תת משמורנים ותאגידים בנקאיים
1. הקדמה
חברת פסגות ניירות ערך בע"מ (להלן "החברה") במסגרת פעילותה השוטפת, משתמשת בשירותי משמורת עבור נכסיה ועבור נכסי לקוחותיה באמצעות משמורנים צד ג' ותאגידים בנקאיים. נכסים אלו כוללים יתרות מזומן וניירות ערך זרים.
יובהר כי, ניירות ערך הנסחרים בבורסה בישראל מוחזקים בחשבונות החבר במסלקת הבורסה לני"ע בתל אביב ובנאמנות עבור לקוחותיה. אחזקות החברה מוחזקות בנפרד מאחזקות הלקוחות. כמו כן, מסמך המדיניות מתייחס לנכסי החברה ולנכסי לקוחותיה הפנימיים בלבד, שכן החזקת נכסי הלקוחות החיצוניים מבוצעת בחברי בורסה אחרים (בנקים).
החברה תחזיק את נכסיה הן אלה שנסחרים בישראל והן אלה שנסחרים מחוץ לישראל, בנפרד מנכסי לקוחותיה.
מסמך המדיניות יתייחס, בין היתר, לנושאים הבאים:
1.1 מאפייני משמורנים צד ג'/תת משמורנים ותאגידים בנקאיים איתם תורשה החברה לפעול (אינדיקטורים פיננסיים, דירוג, המדינה בה התאגיד פועל וכו').
1.2 מגבלות חשיפה למשמורן צד ג' או לתאגיד בנקאי מסוים – מגבלות מוחלטות ו/או מותנות במאפייני משמורן צד ג'/תאגיד בנקאי (לדוגמא: חשיפה כוללת, חשיפה למשמורן צד ג' אחר וכו').
1.3 כיסוי ביטוחי נדרש.
1.4 אופן ההתקשרות עם משמורן צד ג' ותאגיד בנקאי .
1.5 יכולת החברה להבטיח את זכויותיה וזכויות לקוחותיה מול משמורן צד ג' ותאגיד בנקאי במהלך העסקים הרגיל ובמקרה כשל של המשמורן, ובכלל זה במצב של פשיטת רגל או חדלות פירעון שלו .
1.6 תהליכי פיקוח ובקרה שינקטו על ידי החברה על פעילותה באמצעות משמורנים צד ג' ותאגידים בנקאיים בהם היא מחזיקה בנכסיה ובנכסי לקוחותיה.
1.7 מעקב אחר כללי הבחירה שמקיים משמורן צד ג' ביחס לתתי משמורן שעימם הוא קשור, לרבות לעניין הפרדה בין הנכסים הפיננסיים של לקוחות תת משמורן לנכסים הפיננסיים של תת משמורן עצמו, ולעניין האחריות המשפטית המחייבת של תת משמורן.
1.8 דיווח ללקוחות החברה לגבי פעילות עם משמורנים צד ג'
1.9 כללי שימוש בנכסים הפיננסיים של הלקוח על ידי החברה.
1.10 מנגנוני בקרה בלתי תלויה ודיווח לבורסה.
2. הגדרות:
2.1 החברה- חברת פסגות ניירות ערך בע"מ בגין שירותי משמורת על נכסים פיננסיים של הלקוח בגין ניירות ערך הנסחרים בבורסה בישראל, בחשבון במסלקת הבורסה, על שם החברה, בנאמנות עבור לקוחותיה. "מתווך"- חברת פסגות ניירות ערך בע"מ בגין שירותי משמורת על נכסים פיננסיים באמצעות אחר על נכסים פיננסיים של הלקוח בניירות ערך זרים.
2.2 משמורן צד ג' – מי שמספק שירותי משמורת למתווך (החברה) ואשר המתווך התקשר עימו באופן ישיר.
2.3 תת משמורנים – מי שמספק שירותי משמורת למשמורנים צד ג'.
2.4 תאגידים בנקאיים על פי חוק הבנקאות (רישוי) – בנק, בנק חוץ, בנק למשכנתאות, בנק למימון השקעות, בנק לקידום עסקים, מוסד כספי או חברת שירותים משותפת.
3. קריטריונים לפעילות עם משמורנים צד ג' ותאגידים בנקאיים
3.1 החברה תחזיק את נכסיה ונכסי לקוחותיה במשמורנים צד ג' ובתאגידים בנקאיים העומדים בקריטריונים המפורטים בטבלה שלהלן:
תאגידים בנקאיים ומשמורנים צד ג' | הון עצמי מינימלי | דירוג מינימלי | קריטריונים נוספים |
תאגיד בנקאי ישראלי | 1,000 מיליון שקל | AA-/Aa3 (דירוג ישראלי) | – |
תאגיד בנקאי בינ"ל | – | A/A2 (דירוג בינלאומי) | הבנק כפוף לרגולציה של אחת ממדינות OECD, בעלת דירוג (AA-), לפחות. |
ברוקר/בית השקעות בינ"ל | 300 מיליון דולר | BBB (דירוג בינלאומי) | חברים, במשך 5 שנים לפחות, בבורסה בצפון אמריקה או באירופה החברה בפדרציה הבינלאומית של הבורסות (FIBV) |
בנוסף, כחלק מעמידה בקריטריונים, תבוצע בחינה של ערכי ה- CDS (במידה וערכי CDS קיימים בשוק) של משמורנים צד ג' ותאגידים בנקאיים לפני התקשרות עימם.
הבהרות:
- הקריטריונים לא יחולו על חשבונות בנקים שהחברה מנהלת לצורך גביית דמי ניהול חודשיים (חשבונות קשרי לקוחות) ועד לסכום כולל של 50 אלפי ש"ח.
3.2 החזקת כספי לקוחות החברה בתאגידים בנקאיים
3.2.1 החברה תחזיק את כספיה וכספי לקוחותיה בתאגידים בנקאיים בישראל ובחו"ל על פי קריטריונים שנקבעו בסעיף 3.1.
3.2.2 סך הפיקדונות של כספי החברה בתאגיד בנקאי יחיד לא יעלו על 50% מסך ההון העצמי של החברה, כהגדרתו בחלק הראשון לתקנון הבורסה.
3.2.3 סך הפיקדונות בתאגיד בנקאי של כספי החברה ולקוחותיה לא יעלה על 5% מההון העצמי של אותו תאגיד בנקאי.
3.2.4 כספים של לקוחות החברה יוחזקו בחשבונות על שם החברה בנאמנות עבור לקוחותיה, ככל שמופקדים בתאגיד בנקאי, או בחשבונות על שם החברה בעבור לקוחותיה ככל שמופקדים בתאגידים בנקאיים מחוץ לישראל.
3.2.5 החברה תחזיק את הכספים של לקוחותיה בנפרד מהכספים שלה.
3.2.6 החברה תנקוט באמצעים סבירים על מנת להבטיח שתאגידים הבנקאיים אצלם מוחזקים כספים של לקוח לא יראו בכספים של הלקוח ככספים של החברה, כגון:
- הגדרת שם החשבון כחשבון בנאמנות עבור לקוחות החברה
- הודעת החברה על כך כי מדובר בחשבון נאמנות במסגרת פרוטוקול פתיחת חשבון וטופס הכר את הלקוח.
- תיקון הסכם ומסמכי פתיחת החשבון – מחיקה/תיקון הסכם פתיחת החשבון הסטנדרטי. מחיקת סעיפים מסוימים אשר אינם יכולים להתקיים במקרה של חשבון נאמנות: זכות קיזוז, זכות עכבון, זכות שיעבוד.
3.2.7 כספים של לקוח המוחזקים על ידי החברה במרוכז בתאגידים הבנקאיים, יהיו חופשיים מכל שיעבוד, עיקול, עכבון, או כל זכות אחרת של צד שלישי.
3.2.8 החברה תדווח ללקוח על הריבית בה זוכו הכספים של הלקוח בחשבון הלקוח אצל החברה.
3.2.9 החברה לא תלווה לצד שלישי את הכספים של הלקוח.
על אף האמור לעיל, ומבלי לגרוע מכל הוראה בעניין אשראי וערבויות שמעידה החברה לטובת לקוחותיה על פי תקנון, רשאית החברה להלוות ללקוחות אחרים כספים של לקוח המנהל את תיק ניירות ערך שלו בעצמו, לשם רכישת נכסים פיננסיים, ובלבד שהלקוח נתן אישור מפורש, מראש ובכתב, ולא במסגרת ההסכם לפתיחת החשבון, במתן הלוואה כאמור.
3.3 כיסוי ביטוחי:
3.3.1 לגבי התקשרות עם משמורנים צד ג'/תאגידים בנקיים בישראל למתן שירותי משמורת ושירותים בנקאיים ובכלל זה שירותי ברוקראג', להלן דרישות החברה במסגרת מדיניותה[1]:
החברה תתקשר עם הגופים בעלי כיסוי ביטוחי בלבד.
- אישור כי כיסוי ביטוחי שנדרש יהיה בהתאם לדרישות המדיניות.
- נמצא כי דירוג אשראי של משמורן צד ג'/תאגיד בנקאי הוא נוטץ' אחד מתחת לדירוג המינימאלי הנדרש על ידי החברה, תבוצע בדיקת כיסוי ביטוחי של אותו משמורן צד ג'/תאגיד בנקאי.
3.3.2 אישור כי נותן השירות ערך את הביטוח המפורט להלן או ביטוח הדומה במהותו ובתנאיו לתנאים כדלהלן בקשר עם מתן שירותים כחבר בורסה, שירותי ברוקראג', שירותי ביצוע (קניה ומכירה) ושירותים נלווים לשירותים אלה, בין שמבוצעים בישראל ובין מחוץ לישראל, למשך תקופת ההתקשרות וכן לתקופה של 7 שנים נוספות לאחר מכן:
פוליסת ביטוח תכלול (BBB) Bankers Blanket Bond ,Comprehensiveעל פי הוראות ניהול בנקאי תקין 352 – ביטוח בנקאי (או נוהל שיבוא במקומו).
- א. במידה ומשמורן צד ג' אינו תאגיד בנקאי יש לוודא כי פוליסת ביטוח תכלול בין היתר, את פרטי הביטוח כדלקמן:
- א.1. פרק ראשון – ביטוח בנקאי הכולל, בין היתר, כיסוי לאי יושר, מרמה וכיו"ב מצד מי מעובדי ו/או מנהלי המציע;
- א.2. פרק שני – ביטוח פשעי מחשב;
- א.3. פרק שלישי – ביטוח אחריות מקצועית; המבטח את חבות המציע על פי דין בשל מעשה ו/או מחדל מקצועי, טעות השמטה ו/או הפרת חובה מקצועית של המציע, עובדיו ומנהליו. הפוליסה מורחבת לכלול כיסוי בגין אי יושר עובדים ו/או מנהלים ו/או מי מהפועלים מטעמם וכן כיסוי לנזק עקב ו/או בקשר לאבדן מסמכים.
3.3.3 במסגרת הסכם ההתקשרות שייחתם עם משמורן צד ג'/תאגיד בנקאי החברה תבקש להרחיב ולפרט את דרישות הביטוח ולכלול בין היתר דרישה להמצאת אישור ביטוח חתום על ידי המבטחים בנוסח שיוכן במידת הצורך.
3.3.4 לאור העובדה כי זהות משמורן צד ג'/תאגיד בנקאי הבינלאומי, אופי הפעילות והיקפה בחשבון והוראות הדין והרגולציה החלים עליהם הכרחיים לקביעת דרישות הביטוח– עקרונות הביטוח יתבססו על האמור לעיל ויבחנו במידת הצורך בהתאם למאפיינים שיפורטו.
3.4 אופן ההתקשרות עם משמורנים צד ג':
ההתקשרות עם משמורנים צד ג' יעוגנו בהסכמים משפטיים ובמסמכי פתיחת חשבון אצל המשמורן צד ג' אשר במידת הצורך מותאמים לצרכי החברה והפעילות הנדרשת בחשבון.
חשבונות המיועדים לאחזקת נכסי לקוחות יוגדרו כחשבונות בנאמנות עבור הלקוחות ("חשבונות הנאמנות")
3.4.1 הסדרה ועיגון של מעמד חשבון הנאמנות עבור הלקוחות
החברה תבצע את הפעולות המפורטות להלן על מנת שהחשבונות שפתחה החברה עבור לקוחותיה במשמורן צד ג' יוגדרו כחשבונות נאמנות ויוקנו להם המעמד והגנות הניתנות בדין לחשבונות מסוג זה:
- שם החשבון – קיימת חשיבות לשם החשבון המשקף כלפי חוץ את העובדה שמדובר בחשבון נאמנות. שם החשבון שיפתח יקרא: "פסגות ניירות ערך בע"מ בנאמנות עבור לקוחות". יש לציין במסמכי פתיחת חשבון את השם האמור ולוודא לאחר פתיחת החשבון כי זהו השם הניתן לו.
- הצהרת החברה – החברה (מתווך) נדרשת להצהיר בפני משמורן צד ג' כי מדובר בחשבון נאמנות. לעניין זה מילוי חובה זו יכול ותעשה במסגרת פרוטוקול פתיחת חשבון וטופס הכר את הלקוח – ככל שקיימים במשמורן צד ג' טפסים מסוגים אלו יש לתת בהם ביטוי לכך שמדובר בחשבון נאמנות.
- הצהרת משמורן צד ג'[2] – החברה תוודא כי המשמורן צד ג' מקפיד על הפרדה מלאה בין ניירות ערך המוחזקים עבור לקוחותיו לבין ניירות ערך שהם בבעלותו. באחריות משמורן צד ג' לוודא כי הבחנה זו ברורה גם לתת משמורנים המחזיקים את ניירות הערך. על החברה לקבל הצהרה בכתב ממשמורן צד ג' טרם ההתקשרות עימו בקשר להפרדת הנכסים הנ"ל.
- תיקון הסכם ומסמכי פתיחת החשבון – יש למחוק/לתקן מהסכם פתיחת החשבון הסטנדרטי (וממסמכי פתיחת החשבון הנוספים מקום בו הוראות כאמור מופיעות גם בהם) סעיפים מסוימים אשר אינם יכולים להתקיים במקרה של חשבון נאמנות:
- א. זכויות קיזוז – חוק הנאמנות קובע כי לא ניתן להגיע לנכסי לקוחות החברה המוחזקים בנאמנות בשל פעולות החברה. קיזוז כספים של לקוחות החברה בגין חובות של הנאמן הינה הוראה הסותרת באופן חזיתי את הוראות החוק.
- ב. זכות עיכבון – אם לא קיימת לבנק יכולת להגיע לנכסי לקוחות החברה המוחזקים בנאמנות בשל פעולות החברה, הרי שגם אין מקום כי תהא לו כל זכות לעכבם.
- ג. זכות שעבוד – הוראות הנאמנות אינן מתיישבות עם הוראות המתירות למשמורן צד ג' לשעבד את ניירות הערך המופקדים על ידי החברה עבור לקוחותיה ומקנים את הזכות למכור ניירות ערך אלו בכפוף לפרוצדורות מסוימות.
- אשראי – חשבון נאמנות כאמור בדרך כלל אמור להיות חשבון עו"ש פשוט שאינו אמור לקבל אשראי או לקבל שירותים מיוחדים. בהתאם לצרכים של החשבון יש להתאים את ההסכם.
- על אף האמור לעיל, החברה רשאית לשעבד לטובתה את תיק ניירות ערך של לקוח, כאשר החברה ערבה ללקוח ו/או מעמידה אשראי לטובת הלקוח, כקבוע בתקנון, בהסכמה בכתב של הלקוח.
3.4.2 הסכם עם משמורן צד ג'
- בהסכם יוסדר אחריות של המשמורן צד ג' והיקפה, במקרה של נזק שעלול להיגרם לנכסים הפיננסים של לקוחות החברה, כתוצאה מפעולות שביצע המשמורן צד ג', ו/או שביצע תת המשמורן הפועל מטעם המשמורן צד ג' ועבורו.
- בהסכם יוסדר כי בכל עת, תהייה העברה חופשית של נכסים פיננסים של לקוחות המוחזקים על ידי משמורן צד ג', לאחר מתן הוראה של החברה למשמורן צד ג', וזאת בכפוף לתשלום עמלות ו/או תשלומים אחרים המגיעים למשמורן צד ג', עבור החזקת הנכסים הפיננסים כאמור.
- החברה תקבל הן באופן שוטף והן על פי הדרישה עותקים מהרישומים המנוהלים על ידי המשמורן צד ג' בקשר לנכסים הפיננסים של לקוחות המופקדים אצלו, לרבות בקשר לכספים של לקוחותיה.
- החברה תקבל הן באופן שוטף והן על פי הדרישה דוחות תקופתיים ודוחות מצב חשבון מהמשמורן צד ג', המתעדים את כל העסקאות ויתרות המלאי של הנכסים הפיננסים של הלקוחות, לרבות הכספים של הלקוחות המוחזקים באמצעות המשמורן צד ג'.
- בהסכם יוסדרו אמצעים על מנת להבטיח שיידרשו ויתקבלו זכויות של לקוחות החברה בנכסים הפיננסיים שבבעלותם, המוחזקים על ידי משמורן צד ג', ובכלל זה קבלת תשלומי דיווידנדים, תשלומי ריבית וכל זכות אחרת המגיעה ללקוחות מכוח בעלותם בנכסים הפיננסיים.
3.5 החברה תפעל בזהירות, באמונה ובשקידה ביחס לבחירה ולהתקשרות עם משמורן צד ג' אשר אצלו תפקיד החברה נכסי לקוחותיה.
יכולת החברה להבטיח את זכויותיה וזכויות לקוחותיה מול משמורן צד ג' במהלך העסקים הרגיל ובמקרה כשל של המשמורן צד ג', ובכלל זה במצב של פשיטת רגל או חדלות פירעון של משמורן צד ג'.
טרם ביצוע התקשרות עם משמורן צד ג' ולצורך החלטה על ביצוע ההתקשרות תקבל החברה מהמשמורן המיועד מידע והבהרות בכתב (בהתאם למפורט בסעיף 3.6.2.1-3.6.2.9) לגבי אופן התנהלותו מול תתי משמרונים בכל הנוגע לני"ע זרים של החבר ולקוחותיו.
החברה תבחן את מכלול הנתונים שימסרו ו/או לא ימסרו ע"י המשמורן צד ג' תבצע הערכה מתועדת, ותפעיל שיקול דעת בנוגע לאיכות תת משמורנים עימם פועל משמורן צד ג' ואשר באמצעותו יוחזקו ניירות הערך הזרים של לקוחות החברה.
תוצאות הערכה זו יהווה שיקול מהותי בהחלטת החברה באם להתקשר עם משמורן צד ג'.
3.6 החברה אימצה את המלצות חוות הדעת המשפטית של משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' ("חוות דעת משפטית") שהתקבלה בהמשך לדרישת הבורסה[3]. החברה תיישם את ההמלצות שיובאו להלן ביחס לכלל חשבונות החבר ולקוחותיו במשמורן צד ג':
3.6.1 הסדרה ועיגון של מעמד החשבון כחשבון נאמנות המנוהל עבור לקוחותיו אצל משמורן צד ג'– ראה סעיף 3.4.1 לעיל.
3.6.2 אופן אחזקת נכסי לקוחות החברה על ידי משמורן צד ג' המתקשר עם תת משמורנים לצורך מתן שירותי המשמורת– כללים נאותים באשר לתהליך בחינה והערכה של תת משמורנים ולאופן ההתקשרות של משמורן צד ג' עימם[4].
3.6.3 בכל הנוגע לכלל חשבונות הנאמנות של החברה במסגרתם מוחזקים ניירות ערך זרים בלבד[5], להלן הפרטים שהחברה תקבל ממשמורן צד ג' טרם ההתקשרות עימו:
- זהות ודירוג המינימאלי של תת משמורנים עימם משמורן צד ג' פועל עבור עצמו וכן עבור לקוחותיו.
- תיאור מתועד של תהליך בחירת תת משמורנים על ידי משמורן צד ג' ומערכת השיקולים שמשמורן צד ג' מביא בחשבון טרם ההתקשרות, לרבות עמידה בתנאיי הסף של תת משמורנים ולעניין ההפרדה בין חשבונות הלקוחות לבין חשבון תת משמורן.
- תיאור תהליכי בקרה המתקיימים במשמורן צד ג', ופירוט תהליכי הבקרה המבוצעים אצל תת משמורן, כפי שהובאו לידיעת משמורן צד ג' על ידי תת משמורנים.
- קיומן של הפרדה בין נכסים של לקוחות החברה לבין נכסי משמורן צד ג' ותת משמורן. פירוט בקרות שמבוצעות על ידי משמורן צד ג' אצל תת משמורן בנושא זה.
- מידת יכולת החזר הנכסים ממשמורן צד ג'/תת משמורן לחברה במקרה של חדלות פירעון וכיוצ"ב[6].
- היעדר הרשאה תת משמורן להשאיל ו/או לשעבד ניירות ערך של לקוחות החברה.
- קיומן של המנגנון לפיו יעדכנו את החברה טרם התקשרות עם תת משמורן חדש[7].
- בחינת סיכוני הסליקה הקיימים אצל משמורן צד ג' במקרה של חדלות פירעון של תת משמורן.
- בחינת רמת השירות של משמורן צד ג' על פי קריטריונים שהוגדרו בנוהל החזקת נכסי חבר ולקוחותיו.
3.6.4 לפני התקשרות עם משמורן צד ג' החברה תפעל ככל אשר ביכולתה על מנת לוודא כי מתקיימים הסעיפים הבאים מול משמורן צד ג', לצורך הסדרת האחריות המשפטית מול תת משמורן:
- בחינת הזכויות והחובות של תת משמורן על פי ההסכם.
- בחינת קיומן של הוראות המסדירות העברה חופשית של נכסי הלקוחות המוחזקים ע"י תת משמורן.
- בחינת קיומן של הוראות המאפשרות לחברה לקבל עותקים מרישומי הנכסים אצל תת משמורן ודיווחים תקופתיים על חשבונות המנוהלים בתת משמורן (מלאי, עסקאות, כספים)
- לוודא כי תנאיי ההסכם מחייבים לכלול את חובת הנאמנות והזהירות של תת משמורן וקובעים מהי האחריות שלהם במקרה של הפרה, כולל אפשרות לקבל שיפוי במקרים של נזק/רשלנות.
- לוודא כי ההסכם מכסה את כל סוגי הפעילויות של החברה אצל תת משמורן.
- בחינת קיומן של התייחסות לביטחונות ולאשראי בהסכם.
- לפעול על מנת שלחברה תהייה חשיפה מינימאלית לחדלות פירעון של תת משמורן .
- יקבע בהסכם בין משמורן צד ג' לתת משמורן כי הנכסים בחשבונות הנאמנות הם בבעלות לקוחות החברה.
- יעגן בהסכם עם תתי משמורנים את החובה לקיום ביטוח פיקדונות ונכסים כדין.
3.6.5 קיום הגנות מסחריות
יכולת החברה להבטיח את זכויותיה וזכויות לקוחותיה מול משמורן צד ג' תלויה במידה רבה במצב המשפטי הרגולטורי הנכון לאותו מועד ונכון לאותה מדינה בה מוחזקים הנכסים. מה גם, שהחברה מקיימת את המלצות חוות הדעת המשפטית, אין זו בטוחה ליכולתה של החברה להבטיח את זכויותיה וזכויות לקוחותיה.
3.7 בקרה ודיווח
מנגנוני פיקוח ובקרה יבוצעו ע"י שלושת מעגלי הבקרה בחברה: מעגל ראשון: מחלקת כספים, מחלקת בקרה Middle-Office , ומנהלת הפיתוח העסקי ,בקר הסיכונים (מעגל שני) מערך ביקורת פנים (מעגל שלישי).
מדיניות החזקת נכסי החברה ונכסי לקוחותיה במשמורנים צד ג' וכספי לקוחות בתאגידים בנקאיים ("המדיניות") תעוגן בנוהל אשר יסדיר את האחריות והסמכות, את שיטת העבודה ואת הבקרה על יישום המדיניות. בתוך כך, ניתן לציין חלק ממנגנוני הבקרה:
3.7.1 טרם התקשרות עם משמורן צד ג' או תאגיד בנקאי חדש, מנהלת הפיתוח העסקי תרכז מול הגורמים הרלוונטיים את תיעוד ומסקנות כי משמורן צד ג' או תאגיד בנקאי עומדים בכל הקריטריונים המצוינים במדיניות.
3.7.2 דירקטוריון החברה תאשר מראש את כל התקשרת עם ברוקר ומשמורן צד ג' חדש. משמורן צד ג' או תאגיד בנקאי שלא יעמדו בכל דרישות המדיניות והחברה תרצה בכל זאת לפתוח בו חשבון יובא לאישור פרטני של דירקטוריון החברה.
3.7.3 מחלקת הבקרה Middle-Office תבצע בקרות רבעוניות אחר משמורנים צד ג' ותאגידים בנקאיים בהם מופקדים נכסי החברה ולקוחותיה, כולל אחזקות במזומן, התאמתם לגופים שאושרו בהתאם למדיניות ולמגבלות המדיניות. במידה וקיימת חריגה מנהלת הבקרה Middle-Office תתריע על כך בפני הנהלת החברה.
3.7.4 בעת קבלת התראה על חריגה מהמדיניות, מנהל הכספים יבצע התאמות נדרשות על מנת לתקן את החריגות בתוך שני ימי עסקים.
3.7.5 בקר הסיכונים יבצע בקרה חודשית אחר האיתנות הפיננסית ופרמטרים אחרים לאומדן הסיכון של משמורנים צד ג' ותאגידים בנקאיים בהם מחזיקה החברה את נכסי החברה ולקוחותיה כולל הכספים וכספי לקוחותיה (כגון: שינויים בדירוג, פרמטרים מהדוחות הכספיים התקופתיים, תנועות במחיר מניה ככל שיש, מחירי אג"ח ככל שיש, שינויים בנתוני ה- CDS ככל שיש), על פי הקריטריונים שנקבעו הבאים:
- א. יחס הלימות הון: יחס הלימות הון מינימלי של 9% .
- ב. הון עצמי: ההון העצמי יעמוד על סך של לפחות 2,000 מיליון שקל.
- ג. מחיר CDS: עבור תאגיד בנקאי זר ומשמורן צד ג' זר, פרמיית סיכון האשראי (מחיר CDS) נמוכה מ"פרמיית הבסיס": הגבוה מבין: א. פרמיה של 1%, ו – ב. פרמיית ה – CDS לתקופה של 5 שנים הממוצעת של הבנקים מאותה יבשת הכלולים במדד הבנקאות העולמי – מדד Dow Jones Titans 30 Index.
ממצאי הבקרה יועברו למנהל הכספים, מנהלת הפיתוח העסקי, למחלקת Middle-Office. בעת הרעה במצבם של משמורנים צד ג' או הבנקים שבהם מחזיקה החברה בנכסיה ובנכסי לקוחותיה, יתריע בקר הסיכונים על כך לגורמים הנ"ל וייזום דיון בחברה בהשתתפות מנכ"ל החברה, בקר הסיכונים, מנהל הכספים וכל גורם אחר שיוחלט עליו.
- ב.
- ג.
3.7.6 אחת לשנה המנהלת פיתוח העסקי תיזום דיון אשר בו תיבחן המדיניות ואופן עמידת החברה במדיניות. הדיון יתקיים בהשתתפות מנכ"ל החברה, מנהל הכספים, בקר הסיכונים, מנהלת פיתוח העסקי וכל גורם אחר שיוחלט עליו. בדיון זה תתקבל החלטה באם לאמץ את המדיניות מחדש או לבצע בה שינויים.
3.7.7 המדיניות תובא לדיון בדירקטוריון החברה לפחות אחת לשנה או אד הוק בהתאם לצורך. החברה תבחן אחת לשנה את רמת השירות המסופקת על ידי משמורן צד ג', כדי להבטיח את עמידת החברה בדרישות המוטלות עליה לעניין משמורת על ני"ע זרים של לקוחותיה. החברה תקבע בנוהל קריטריונים להערכת רמת השירות בין היתר יישקל דירוג השירות של המשמורן על ידי גוף או גופי דירוג בעלי התמחות מוכרת בדירוג שירותי משמורת. ככל שייבחר משמורן צד ג' שאינו מדורג, תצוין עובדה זו ותנומק. במידה והחברה תחווה רמת שירות ירודה ממשמורן צד ג', הנושא יוצג בדיון שנתי.
3.7.8 כל המעורבים בתהליך העבודה יקיימו וישמרו תיעוד מסודר לאופן פעילותם בתהליך.
3.7.9 אחת לשנה יוצגו בפני הדירקטוריון הנתונים הבאים בנוגע לפעילות מול משמורן צד ג' ותאגידים בנקאיים:
- חשיפות החברה למשמורנים צד ג' ותאגידים בנקאיים
- עמידה במדיניות וחריגות מהמדיניות ככל והיו.
- איתנות הפיננסית
- תוצאות הבחינה של רמת השירות
- מידע שהתקבל ממשמורנים צד ג' לגבי תת משמורנים שלהם, כולל מידת העמידה בפרמטרים אשר פורטו בסעיף 3.6.3.
על בסיס מידע שידווח, דירקטוריון החברה יקבל החלטה בקשר להמשך פעילות החברה עם משמרונים והתאגידים הבנקאיים הקיימים. (בהתבסס על תוצאות הבחינה).
3.8 דיווחים ללקוחות החברה אודות מדיניות החברה בדבר התקשרות עם משמורן צד ג' ואופן יישומה
החברה תדווח ללקוחותיה אודות מדיניותו לעניין החזקת נכסי לקוחותיו, לעניין בחירה והתקשרות עם משמרונים צד ג' לצורך החזקת נכסי הלקוחות ואודות אופן יישום המדיניות כאמור, לרבות האופן בו החברה מפקחת אחר פעילות משמורנים צד ג'
3.8.1 מועדי דיווח ללקוחות
דיווחי החברה ללקוח יבוצעו במועדים הבאים:
- א. במועד התקשרות עם הלקוח
- ב. בכל עת שחל שינוי מהותי במדיניות החזקת נכסי לקוחות שלה לעניין בחירה והתקשרות עם משמורן צד ג' ו/או באופן יישום המדיניות.
- ג. מידי תקופה שתיקבע על ידי החברה.
3.8.2 אופן הדיווח ללקוחות
הדיווח יבוצע באמצעות הפניית הלקוח למידע כללי שמפרסמת החברה על ידי אתר האינטרנט.
3.9 בחינה מחודשת של התקשרות החברה עם משמורן צד ג'
3.9.1 "אירוע מהותי" – אירוע או מגוון האירועים אשר עלולים לחשוף את החברה כלכלית/משפטית/רגולטורית מעצם החזקת נכסי החברה ולקוחותיה במשמורן צד ג'/תת משמורן מסוים. להלן חלק מהאירועים המהותיים:
- א. הורדת דירוג של משמורן צד ג'/תת משמורן מתחת לרף המינימאלי שנקבע במדיניות
- ב. הידרדרות חדה במצב הפיננסי/עסקי של המשמורן צד ג'/תת משמורן
- ג. אזהרת רו"ח המבקר לגבי המשך קיומם של המשמורן/תת משמורן כעסק חי.
- ד. תביעה משפטית/קנס רגולטורי נגד המשמורן/תת משמורן אשר יכולה לפגוע בדירוג ו/או באיתנות הפיננסית.
- ה. אירוע תפעולי כמו מעילה/הונאה/התקפת סייבר אשר עלול לפגוע באיתנות הפיננסית והתפעולית של המשמורן/תת משמורן.
3.9.2 בקרות אירוע מהותי כאמור לעיל החברה תציג את תוצאות ההערכה מחדש בפני דירקטוריון החברה, בהתבסס על תוצאות הערכה מחדש שביצעה החברה, יקבל החלטה באשר להמשך או הפסקת החזקת הנכסים הפיננסיים של החברה ולקוחותיה באמצעות משמורן צד ג'/תת משמורן מסוים. החברה תתעד את ההערכה מחדש ואת החלטת הדירקטוריון ותשמור את התיעוד בו צירוף מסמכים התומכים בהערכה מחדש.
3.9.3 נודע לחברה כי משמורן צד ג' אינו מקיים את התחייבויותיו כלפי החברה, באופן שהחברה אינה יכולה לקיים את חובות החלות עליה ואינה יכולה לספק הגנה ראויה לנכסים הפיננסיים של לקוחותיה, החברה תדווח על כך לדירקטוריון ותדרוש ממשמורן צד ג' לנקוט בכל הצעדים הסבירים על מנת לרפא את הכשלים שהתגלו בתוך פרק זמן סביר שיקבע על ידי מנכ"ל החברה. אם הכשלים לא רופאו באופן משביע רצון, ידווח על כך לדירקטוריון החברה באופן מיידי והחברה תפעל למשוך את הנכסים הפיננסיים של לקוחותיה מהמשמורן צד ג' בהקדם האפשרי הסביר.
3.10 רישומים בספרי החברה
3.10.1 החברה תנהל רישומים, תפקח עליהם ותבקר אותם, באופן שיבטיח את יכולתה לזהות באופן מיידי את הנכסים הפיננסיים של כל אחד מלקוחותיה.
3.10.2 החברה תנהל ברישומיה חשבון נפרד לכל לקוח, בו ירשמו הנכסים הפיננסיים של הלקוח, ולא תערב ברישומיה נכסים של לקוח אחר, עם נכסים פיננסים של לקוח אחר, וכן לא תערב ברישומיה נכסים של לקוח עם נכסים פיננסיים של החברה. האמור יתייחס גם לכספים של הלקוח.
3.11 ביקורת בלתי תלויה בעניין החזקת נכסים פיננסיים וכספים של לקוחות החברה
פעם בשנה, לפחות, החברה תיזום ביצוע ביקורת בלתי תלויה בנושא. הביקורת תכלול נושאים כדלהלן:
- א. בחינת מערכת רישומים, הפרדת נכסים פיננסיים וכספים, קיומן של ההתאמות המתבקשות ברישומי החברה, יישום אמצעי פיקוח ובקרה.
- ב. בחינת מערך הבקרות שנקבעו על ידי החברה ומידת האפקטיביות של בקרות אלה.
- ג. הביקורת תבוצע על ידי רואה חשבון בלתי תלוי, שיכול שיהיה רואה החשבון המבקר של החברה.
- ד. החברה תדווח לבורסה, אחת לשנה, יחד עם הדוחות השנתיים, על ביצוע ביקורת בלתי תלויה ועל קיום דיון בדירקטוריון בנושא.
[1] יובהר כי פרטי אישור הביטוח אינם מהווים תנאי סף להתקשרות עם משמורן צד ג' ותאגידים בנקאיים.
[2] נוהל בנקאי תקין [9] (2/07) קובע זאת מפורשות. לפיכך, לצורך מילוי תנאי זה ניתן לקבל הצהרה מבנקים ישראלים כי הם מקימים נוהל בנקאי תקין זה.
[3] פניה מיום 23 ביוני 2009
[4] ועדת אלמוג בין היתר, הטילה על המתווך/משמורן צד ג' את החובה לבצע תהליך ההערכה ובחינה על בסיס כללים דומים לכללים האמורים לעיל.
[5] כאמור, ניירות ערך הנסחרים בבורסה בישראל מוחזקים בחשבונות חבר במסלקת הבורסה לני"ע בתל אביב עבור החברה ובנאמנות עבור לקוחותיה
[6] לעיתים משמורן צד ג' מצטייד בחוות דעת משפטית לעניין זה ויש לבקש את הצגת חוות הדעת.
[7] בכל מקרה ולכל הפחות תתקיים בדיקה תקופתית יזומה על ידי החברה לזהות תת משמורנים עימם פועל משמורן צד ג'.